Sunday, January 23, 2011

Aku Seorang aku

susah nak cerita....aku nak yang macam mana?????aku sekarang sedang belajar di universiti swasta...parttime study....dalam masa yang sama aku dah tertimbul semula hobi lama aku semasa tinggal di kampung...membela burung2 dan ayam hutan....membela saja takpa..tapi aku lebih suka membela dan memikat terkukur, merbok dan ayam hutan....

terkukur
aku ada 2 ekor terkukur...seekor nama bidong seekor nama gagap.....tapi kedua2 ekor terkukur ni masih dalam proses mengajar...tapi aku takde masa nak ajar..macam mana nak ajar ni????aduyai...lambat la nak merasa terkukur hutan sangkut kat racik aku....

merbok
aku ade seekor merbok nama budak kecik..sebab aku dapat masa dia kecik tapi dah terbang...masih dalam proses.,.kawan2 kata maybe 2 hingga 3 tahun lagi kot...aduh lamanye...

ayam hutan
ayam hutan aku semua dah hantar kampung...macam mana aku nak ajar memikat ni????ni angkara jiran aku yang ada PHD..dia boleh repot kat DBKL kata aku ade bela ayam dan busuk..pada hal yang busuk tu tahi kucing liar...sekarang ni orang rumah aku tak bagi aku bela ayam hutan kat KL..dia kata taknak orang mengadu lagi..sedih aku...aku teringin nak bela..nak cari baka pikat yang baik2 skit...ntah ler...nanti balik perak nak cari seekor dan tinggalkan kat sana..bagi abah aku bela..bila aku balik boleh pergi melaman kat ladang sawit abah aku..i hope...

aku nak cuba ubah sikap aku..aku kalau boleh taknak abaikan pelajaran aku...sebab ini masa depan aku dan keluarga aku....dalam masa yang sama aku taknak berhenti memikat burung dan dan ayam hutan sebab ini lah aku..aku hanya budak kampung yang mencari sesuap nasi di kota...

aku harap wife aku akan lembut hati dan mengizinkan aku bela semula ayam hutan..tapi kali ni aku nak bela seekor jer...baru takde orang kacau..insyaAllah...

aku bukan mencuri,merompak, hisap dadah, hisap ganja, merogol, membunuh, ngorat anak dara orang......aku hanya seorang budak kampung yang tinggal di kota untuk sesuap nasi dan kemajuan keluarga yang masih lagi mengamalkan tradisi di kampung iaitu memikat burung dan memikat ayam hutan...

Thursday, August 26, 2010

telur ayam hutan

salam semua
selamat berpuasa..

hari ini aku nak cerita pasal telur ayam hutan..
untuk pengetahuan kawan-kawan...ayam betina muda (bintik) aku dah bertelur..seperti dalam cerita yang lepas...
tp dua hari lepas aku ambik 3 biji telur dia yang awal..tinggal 2 biji jer..sebab aku rasa telur tu tak kan jadi anak...
sekarang dah bertambah lagi jadi 4 biji....dia selang sehari bertelur daa...
itu ibu muda baru bertelur...
sekarang gundik si lenteng pulak dah bertelur lagi...yang ni jenis bertelur je pandai..mengeram tak mau..
so,, aku cadang nak letak telur dia kat sarang bintik..bagi dia eramkan...
dapat la aku selamatkan baka si lenteng...
harap-harap ada la....

aku harap sangat program breeding ayam-ayam aku berhasil...
kalu berhasil maybe baka si lenteng dan botik je la yang ada buat masa ni..
nanti lepas raya dapat betina lapis pertama dari kawan aku boleh breedkan dia dengan si jalak..
mesti marvelous...mesti cantik dan nampak ori,,hehehehhe
harap-harap berhasil la program ni..

thats all..
p.s: kalau dah menetas nantu saya akan poskan gambar dalam blog ni..kalu ada yang berminat untuk membeli boleh la bgtau aku..hehehe..murah-murah je..tgk kualiti le..heheheh....belum apa-apa lagi dah demand...teruk la aku ni..hehehehheheh

Wednesday, August 25, 2010

ada dua cerita

salam semua
hari ini saya ada dua cerita..

cerita yang pertama
dua hari lepas aku dapat dengar bunyi yang pelik,,
hehehhehe
begini cerita dia....
aku bangun sahur dalam pukul 4.30 pagi...
mcm biasa la akan ditemani kokok di botik...
di berhenti kokok dlm pukul 4.50 pagi...

mcm biasa. selepas sahur aku tak tidur..main internet le..
tunggu azan subuh...biasa ayam-ayam aku akan kokok dalam kul 6 pagi..
selepas azan subuh..berlawan kokok la antara bapak tua kuning (lenteng) dengan si botik...
mmg lawan melawan...

tgh dengar lawan kokok antara dua ekor ayam ni,,,tiba aku terdengar suara kokok ayam..tp slow sangat..
rupa-rupanya ayam aku seekor lagi (jalak) dah mula berani berkokok..tapi tak kuat sangat..
mungkin sebab ada kahak dalam mulut dia...dia berkokok dalam 4-5 kali gak...
seronok aku..mmg dah lama aku tunggu dia berkokok...takut dia bacul je...

tapi apa kan daya..pagi aku pergi kerja..semua ayam aku ok jer..jalak pun dah jinak..heheheh
aku balik kerja je tengok-tengok bapak kuning (lenteng) dan gundik-gundik dia terlepas dari reban...
atap dia kena tiup angin daaa...atap reban buat dr tikar getah je..hehehhe. save bajet..

apa lagi, si lenteng duk kacau si jalak la..dah la si jalak duk dalam sangkar kucing yang kecik tu..seronok dia kacau jalak sampai kecut perut si jalak..geram aku...apa lagi aku tangkap la si melenteng dan kurung dia...pastu aku lepas si jalak..nasib dia dah ok..tak takut sangat mcm sebelum ni...dan aku lepas gak si botik dan si bintik...tp si botik ni mmg jantan miang... habis semua gundik si lenteng di kerjakan (faham-faham je la..heheheh)...pastu aku kurung semua gundik-gundik si lenteng....habis cerita bab ayam..

cerita dua...

pagi tadi aku lepak la bagi ayam-ayam aku makan (hari ini tak kerja ada exam)...
tiba-tiba aku terdengar bunyi yang sedap dan garang sangat...geram aku....
rupa-rupanya ada seekor tekukur atas atap rumah aku...

bunyi dia memang gempak..guk satu kot..
aku pun tak pandai sangat...
geram aku..kalu ada denak tekukur memang aku dan pikat dah,....tapi takde
nak buat mcm mana..isk isk isk..

disebabkan bunyi tekukur ni..aku teringat zaman sekolah aku dulu...
zaman tu aku suka pikat burung wak-wak je..
ada satu hari aku dalam perjalanan pergi mikat wak-wak...
tiba-tiba aku rasa hampir-hampir terpijak sesuatu...

rupa-rupanya..ade seekor anak tekukur  depan aku bersama dengan sarang dia...
apa lagi aku ambik simpan dalam beg...patah balik..tak jadi mikat.....
sebab aku kesian anak burung ni...tak makan gayanya...
sampai rumah aku cari sangkar..nasib ada sangkar wak-wak lama...
aku letak dalam tu ler...lepas tu aku jumpa abah aku..,mintak duit beli sambau (makanan burung)...
abah aku bagi dan ajar aku cara-cara nak bagi anak burung tu makan..
mmg dia makan dengan gelojohnya...lega aku,..ada harapan hidup,....

malam aku letak dalam sangkar dia, kain dan seketul batu panas yang dibalut dengan kain,,
esoknya dia sihat..aku jaga dia mcm mak dia jaga..hehehhe
sebalum pergi sekolah bagi dia makan..balik bagi lagi makan...
aku bela sampai besar...cantik bulu dia....
bunyi dia memang sempoi....

yang buat aku teringat sampai sekarang....bila nampak aku dia berbunyi dengan kuat..tunjuk lagak...
ingatkan marah kan aku..aku try lepaskan dia..rupa-rupanya..dia mmg nakmain-main dengan aku...
lepas pun tak lari..dia terus main atas tangan aku...ramai kawan-kawan dan otai tekukur nak beli masa tu..
tapi aku sayang...

lepas SPM, aku dapat sambung belajar kat Politeknik Kuantan,,,aku pening dah, sapa nak jaga tekukur aku?? masa tu la pakcik aku datang offer diri nak tolong jaga,,dia duk KL...aku kena urgent daftar plak tu..apa lagi terus bagi jela..esoknya aku pergi kuantan..sedih oo rindu family aku dan tekukur aku...
aku telefon pakcik aku..dia kata burung tu ada kat Kl..dia jaga elok..aku seronok..

aku balik hujung semester 1..rupa-rupanya ada kat rumah atuk aku...
lepas tu dia mati....sampai sekarang aku rasa ralat..sedih...

thats all...

Friday, August 20, 2010

memperkenalkan koleksi ayam hutanku

salam kepada semua..
selamat berpuasa....semoga tahun ini penuh berkat..
hari ini sabtu, aku tak kerja...relax skit...
tp org rumah kena kerja pulak...
ini peluang aku untuk layan ayam-ayam aku..

lepas je aku hantar orang rumah pergi kerja...
aku tertidur la plak...hehehhe..bangun sahur awal...
bangun tidur aku buat kerja rumah dulu...
tanggugjawab la katakan..hehehhehe

selesai je kemas rumah...
apa lagi....operasi mandikan ayam aku yang seekor ni la..
dia ni tak berapa sihat..so aku kena mandikan dia dan bg la ramuan ubat..


yang di atas ni la ayam muda yang telah siap dimandikan dan diberi ubat...nama dia si jalak...
masalahnye dia ni tak berkokok..sebab yang telah diceritakan dalam blog post sebelum ni..dia ni sebijik mcm ayam hutan original dalam hutan..bulu dia pun tak lebat sangat..tak tahu kenapa..



ayam yang diatas ni adalah ayam yang aku bela dari kecil lagi. yang jantan nama botik dan yang betina nama bintik. si botik dan berkokok.. lantang sangat dah..tp badan dia kecik sikit dari si jalak...garang pulak tu.. sepasang ni aku beli dari kawan aku orang pahang...pengalaman bela ayam dua ekor ni banyak.. maklum la bela dari baby, faham-faham je la..kena jadi papa dan mama diaorg la..pelihara si bintik takde masalah sangat sebab dia maintain je..tapi pelihara si botik ni susah sikit..ada sekali tu, masa tu aku dah bela agak2 dalam 3 minggu kot...dia sakit pulak..macam kena penyakit ayam..aku risau dah..nasib ingat lagi petua orang kampung aku..aku bagi dia makan anak lipan, cacing dan cili api...dalam seminggu alhamdulillah dia sembuh sampai sekarang.. pada mulanya aku kecewa sangat2..sayang ooo...tapi sekarang dah ok sangat.. bulu dia dah naik dah.. ekor lawi dalam proses nak keluar ni...sepasang ayam ni la yang aku mula pelihara..selepas itu aku ada beli bapak ayam hutan warna kuning (pelik) dan 2 ekor betina..buat masa ni tak jadi la..bertelur je pastu eram anak tak jadi...selepas tu baru aku beli pulak si jalak...untuk pengetahuan bro-bro semua...si bintik ni dah bertelur..sekarang dah ada 5 biji semua...ikut kata mak mertua aku..kalau menetas anak-anak dia mesti tak berapa sihat sebab papa dan mama dia muda lagi..aku pun tak tahu la..ikut petua aku kena ambik semua telur dia, bagi dia bertelur lain..tapi aku tak sampai hati..takut dia akan bertelur je tak nak eram kemudian nanti..naya aku...aku redha je la..biarkan dia bertelur dan eram..harap-harap menjadi la anak dia..sebab boleh jadi anak-anak dia akan jadi ayam 1 lapis kot..hehehehhe



yang di dalam reban ni la bapak kuning yang aku cerita tadi dan gundik-gundik dia..nama dia si lenteng...kokok dia sedap...garang pulak tu...tapi disebabkab si jalak takut dan tak mahu berkokok sebab takut dengan si lenteng ni..maka raya ni bawak balik kampung bagi mak metua aku bela la..boleh fokus pada bela 2 ekor jantan muda ni..hehehhehe..aku ada cuba jual bapak ayam ni dan gundik dia dalam mudah.com tapi tak laku la..mungkin sebab warna dia kot..bentuk ade macam ayam hutan..cuma warna dia kuning..sapa nak kan??buat denak pun memang tak dapat AH kot..tak tahu la aku...tapi kalau ada sapa-sapa nak bagitau ler..hehehhe

ok la buat masa ni..ada free aku post lagi cerita..kalau bro-bro semua ada komen la..kalau boleh bro-bro yang ada petua buang kahak dalam mulut ayam ni boleh kita kongsi-kongsi..atau pun ada petua bagi bulu ayam ni lebat dan cantik..maklum la aku ni budak baru belajar..heheheh

sekian..

pengenalan

salam semua....
di sini saya ingin memperkenalkan...
kita boleh berbincang sama ada berkaitan
fotografi dan juga unggas..
unggas yang dimaksudkan ialah Ayam Hutan dan juga Terkukur...
dan juga yang sewaktu dengannye....

di alam fotografi semua ada kaitan...
saya lebih senang untuk snap gambar alam sekitar terutamanya hutan dan hidupannye yang indah..

untuk unggas pula saya lebih senang berbual tentang ayam hutan dan tekukur....
jika ada masa saya akan postkan cerita pengalaman saya membela anak tekukur dari kecil sampai la
besar..(yang ini masa aku sekolah dulu la))

tp sekarang aku telah berjaya membela sepasang anak ayam hutan yang dibeli dari kawan aku dari pahang..
alhamdulillah dah besar dan bekokok..cuma belum cukup dewasa lagi...
nanti aku letakkan gambar ayam tersebut....

tp yang kelakarnye..si betina dah bertelur..sekarang dah masuk 5 biji...
tak tau la ada baka ke tak???
tp selalu nampak mereke (ehem ehem))..
harap-harap ada la baka....

ok la kawan-kawan...
nnt ade free aku post lagi..
bersama-sama koleksi ayam hutan aku..
setakat ini ade 3 jantan dan 3 betina..

2 jantan muda ni, salah satu yg aku cerita td..yg seekor lagi aku beli dari kawan aku yang sama..
tp kali ni muda la..ms mula ambik dia berkokok..lawan kokok dengan bapak tua...
tp tak berlaga la..yang buat pelik mcm mana dia boleh kalah...sekarang ni ndia tak berkokok langsung...
aku bela dia dah dekat 2 bulan kot...sabar je la aku...

oh ye.. cerita pasal bapak tua ni..aku beli kat kwn yg sama..tp warna dia kuning emas...dah tua sangat...
ms mula beli cantik,,, aku kurung dgn ayam betina ade dekat 4 bulan..habis bulu belakang dia kena makan..
kesian dia..

sekarang aku dah lepas dia, bulu dia tgh pulih..
tp disebabkan si jantan muda takut kat dia.. raya ni aku bawak balik kampung
bagi mak mertua aku bela la..

 lepas ni boleh fokus pada memantapakan dua ekor ayam jantan muda aku..
nama bapak tua itu (si lenteng), ayam yang muda tak kokok tu ( si jalak) dan nama ayam yg aku bela dr kecik tu yang jantan nama (Botik) dan betina nama (bintik)..
sempoi tak nama mereka..

ok la..kalau kawan-kawan ade komen..
sila-sila komen post aku ni..

terima kasih.